Klíč k úspěšné kavárně v několika bodech

Zdálo by se, že nakoupíte vybavení, postavíte ke kávovaru proškoleného baristu, otevřete dveře a hosté se pohrnou dovnitř. Není tomu tak. Aby se vám dařilo a lidé vás hojně navštěvovali, je třeba neustále zvedat či zvyšovat nasazenou laťku. Tipů, jak dosáhnout úspěšné kavárny, vám můžu vypsat stovky. Zda budou fungovat či budou realizovatelné právě pro vás, už záleží na povaze vašeho podniku, lokalitě, konceptu či cílové skupině. Zde jsou ty hlavní, které pro mě osobně byly při rozjíždění kaváren klíčové a fungovaly.

  • Lákavá prezentace kavárny na sociálních sítích. Fotografie káv a dezertů, vtipné popisky, hashtagy, cool storíčka… to vše funguje. Lidé na sociálních sítích tráví spoustu času. Zaměřte se na to, aby vás našli a chtěli k vám přijít. Buďte vidět a buďte atraktivní.
  • Požádejte o pomoc kamarády. Určitě znáte někoho, kdo si k vám rád zajde na kávu nebo dortík a nemá problém nasdílet hezkou fotku na sociálních sítích. Nabídněte kámarádce dortík ke kávě zdarma a poproste ji, zda by mohla nahrát fotku na Instagram. Vysvětlete, že je to pro vás reklama, která vám může pomoci získat hosty, a proto jí ten dort nabízíte zadarmo.
  • Další typ reklamy, který vás vyjde poměrně levně, je spolupráce s food bloggery. Pozvěte je k vám, nabídněte jim k ochutnání vaši specialitu, na kterou jste náležitě pyšní, povídejte si a požádejte je o recenzi na jejich blogu či soc. sítích. Pokud se jim u vás bude líbit, zmíní se veřejně, což vám přiláká hosty. Možností je i uspořádat soutěž právě ve spolupráci s úspěšným food bloggerem. Darujte do soutěže poukazy na konzumaci ve vaší kavárně.
  • Pozornost podniku. Zní to možná zastarale, ale pozornost podniku vážně funguje. Chodí k vám někdo pravidelně pro kávu s sebou a nikdy si nic jiného nevezme? Máte nově v nabídce skvělou lámanou čokoládu se slaným karamelem? Dejte ji zdarma právě tomu mladíkovi, co si dvakrát týdně zajde na latéčko. Třeba jí absolutně propadne a začně si ji kupovat. Sama mám závislost na francouzském větrníku z mé oblíbené brněnské kavárny. Dřív by mě nenapadlo si jej objednat, jednou mě ale na něj pozval kamarád (díky Davide!) Od té doby větrník potřebuji, kdykoli jdu okolo.
  • Mějte finanční rezervu a příliš se nestresujte. Každé podnikání je především zpočátku nápor na nervy a snadno se řekne, že byste se neměli stresovat. To se bohužel hůře realizuje. Pokud netrpíte nedostatkem financí a máte rezervu, která může posloužit v případě, že vás čeká např. slabší zimní sezóna, bude se vám lépe spát, nebudete nervózní a tlak nepocítí ani vaši zaměstnanci, ani hosté.
  • Nasávejte inspiraci, kde můžete. Navštěvujte různé kavárny v nejbližším okolí i v zahraničí, nechejte se inspirovat, všímejte si, co se vám u ostatních líbí nebo naopak co vám vadí a vše se snažte aplikovat. Zajeďte si do Londýna, Berlína nebo Budapešti. Pořiďte si poznámkový blok nebo aplikaci, kam si budete všechno zapisovat. Zastavte se do těch nejvyhlášenějších kaváren, posaďte se, objednejte si kávu a dort, rozhlížejte se okolo, relaxujte.
  • Dělejte vše poctivě. Lidé chodí do kaváren za kvalitou a jsou ochotni si za ni připlatit. Nepoužívejte žádné náhražky, pouze kvalitní suroviny. Bude vás to stát více peněz, ale vše se vám vrátí. Není nic lepšího než hřejivý pocit, že své řemeslo děláte poctivě. Kupujete Bio mléko a tvaroh na buchty z nedaleké farmy? Řekněte to hostům.
  • Pravidelný úklid je též zárukou úspěchu. Zní to jako samozřejmost, ale jsem si jistá, že se i vám stalo, že jste se v kavárně usadili ke stolu plnému drobků, nebo jste se štítili použít toaletu. Pravidelně proto uklízejte veškeré plochy i toalety, kontrolujte, v jakém stavu jsou nápojové lístky a cukřenky, leštěte sklo i zrcadla, utírejte prach. Nezapomeňte, že salátová vydání nápojových lístků nikdo číst nechce.
  • Važte si svých stálých zákazníků. Potěší je, že si pamatujete, co pijí, co mají rádi. Prohoďte s nimi občas pár milých slov.

Máte pocit, že mi v mém výčtu chybí něco podstatného? Jak jste vy dosáhli úspěšné kavárny? Dejte mi vědět v komentáři níže.

About kavovezrno

Jmenuji se Lucie Zábranská a mým velkým koníčkem je káva a kavárničení. Svoji první kavárnu jsem otevřela v roce 2014 v malém městě na Jižní Moravě. Druhou kavárnu jsem začala provozovat o čtyři roky později v Brně. Začínala jsem s nulovými znalosti této oblasti a s půjčkou. Obě kavárny se staly úspěšnými a hojně navštěvovanými. Na mém webu najdete najdete zkušenosti, které jsem nasbírat za několik let v oboru.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *