Mojí kavárně se nedaří. Co mám dělat?

Pokud kavárnu provozujete méně než rok, doporučuji vám přečíst článek Výdrž a trpělivost jakožto cesta k úspěšné kavárně. Pokud ji provozujete alespoň rok nebo déle, pokračujte ve čtení. Hned v úvodu musím konstatovat, že v rámci jednoho článku nelze sepsat návod, který bude použitelný pro všechny. Je rozdíl provozovat velkou kavárnu s dvaceti stoly v centru města a provozovat malou kavárnu s pěti malými stolky na vesnici. Pokud ano, pokuste se najít jádro pudla. Bude se pravděpodobně nacházet v jedné z následujících oblastí.

  1. Možná to jde prostě jen velmi pomalu. Podívejte se na vaše tržby od otevření. Někdy se nedaří kavárnu rozjet během prvního roku, který je klíčovým. Může to trvat i dva. Pokud jdou tržby stále nahoru, vytrvejte. Během prvního roku provozu zjistíte, kdy je vaše lepší sezóna. Pro někoho je to v létě díky velké zahrádce na rušné ulici. Pro někoho zase v zimě. Jsou i kavárny nepociťují rozdíl mezi zimou a létem. Po roce byste si měli být jistí, jaká je vaše situace.
  2. Proč váš obcházejí? Potenciální hosté chodí okolo vaší kavárny, aniž by si jí všimli. Co můžete dělat? Problém nastává, pokud je z venku evidentní, že je kavárna prázdná. Lidé chodí tam, kde je plno. Pokud je někde plno, často to znamená, že tam mají něco dobrého. Znáte někoho, kdo má pravidelně home office? Kontaktujte takové lidi např. s nabídkou bezedného šálku, pokud budou pracovat u vás. Vysvětlete, ve kterých hodinách u vás najdou klid na práci. Poskytněte jim internet a zásuvky. Posaďte je k oknu, aby tvořili dojem obsazené kavárny. Další možností je využít na sociálních sítích reklamu cílenou na danou lokalitu. V dnešní době to není nic složitého. Dále je možné, že zvenčí zkrátka vaše kavárna nevypadá atraktivně. Zkuste se s někým poradit. Zkuste se na ni podívat jinýma očima. Lidé vás také mohou obcházet proto, že v dané lokalitě není zájem o váš produkt. Např. místo výběrové kávy by většina tamějších uvítala pivní speciály. To už je ovšem problém špatného zmapování trhu a vy budete muset bojovat.
  3. Máte pocit, že jste špatně zvolili lokalitu? Vaše kavárna se nachází v místě, kde moc lidí nechodí? Už zpočátku vám pravděpodobně bylo jasné, že otevřít kavárnu tam, kde občas nepotkáte ani živáčka, vyžadujte větší důraz na reklamu. V podstatě to, co ušetříte na nájemném, budete muset použít k přilákání hostů. Vaše prezentace na sociálních sítích musí být velmi lákavá. Tak lákavá, aby hosté nelenili a dojeli k vám autem či na kole několik kilometrů. Projděte se po okolí a poohlédněte se po velké reklamní ploše, která by mohla sloužit pro vaši reklamu. Vytiskněte letáky a domluvte se na jejich umístění v blízkém supermarketu, informačním centru apod.

Ve zkratce jsem vám sepsala další tipy, které vám pomohou přilákat více hostů.

  • Nebojte se investovat peníze do reklamy. Dobře zacílená, funkční reklama s lákavými fotografiemi vám může zvednout návštěvnost
  • Navažte spolupráci s místními food bloggery.
  • Zajímejte se, co frčí ve světě a jak to připravit a naservírovat. Zapracujte na kvalitě fotek na sociálních sítích.
  • Zvažte věrnostní kartičky (lépe přes aplikaci než papírové).
  • Zapojte se do online projektů, ať jste vidět.
  • V čase, kdy je vaše kavárna pravidelně prázdná, nabídněte akci (např. šťastná hodinka: ke kávě tartaletka zdarma, nebo druhá káva za polovinu).
  • Poraďte se např. s pražírnou, od které kupujete kávu, co by vám doporučila ke zvednutí návštěvnosti. Zeptejte se na možnost propagace na jejich webu či soc. sítích.
  • Neustále pracujte na tom, aby se u vás lidé cítili dobře. Kvalitní servis, příjemné prostředí, čisté toalety apod. jsou základem úspěchu.
  • Zvažte pořádání kulturních akcí, ochutnávky kávy, kurzy přípravy kávy či pronájem vašich prostor pro soukromé účely.
  • Přizpůsobujte vaše menu roční době a snažte se držet se aktuálních trendů. Nemusíte hned mít všechno, co zrovna frčí, ale pokud něco frčí, hosté se na to budou ptát. Budou to chtít ochutnat. Vaše menu by mělo reflektovat současné populární kávové nápoje. V létě nabídněte více variant studených nápojů, v zimě více teplých. Menu by vždy mělo být aktuální, čisté, přehledné.
  • Zajděte se podívat k úspěšnější konkurence a inspirujte se.

Od otevření kavárny je potřeba systematicky pracovat na zvýšení návštěvnosti. Pokud máte zájem o konzultaci a pomoc s tvorbou plánu systematického zvedání návštěvnosti, kontaktujte mě ve formuláři níže. Problematikou návštěvnosti jsem se zabývala i v jiných článcích. Možná vás bude zajímat Proč by lidé měli chodit do vaší kavárny nebo Vhodné lokality pro otevření kavárny. Další informace najdete v rubrice Průvodce úspěšnou kavárnou.

About kavovezrno

Jmenuji se Lucie Zábranská a mým velkým koníčkem je káva a kavárničení. Svoji první kavárnu jsem otevřela v roce 2014 v malém městě na Jižní Moravě. Druhou kavárnu jsem začala provozovat o čtyři roky později v Brně. Začínala jsem s nulovými znalosti této oblasti a s půjčkou. Obě kavárny se staly úspěšnými a hojně navštěvovanými. Na mém webu najdete najdete zkušenosti, které jsem nasbírat za několik let v oboru.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *