Vhodné lokality pro otevření kavárny

,, Nejdřív si zařídil hospodu u silnice na Písek. Ale chodili mu tam lidi. Tak si najal hostinec v zapadlé uličce v Opočně. Zas ho našli…“ Divadlo Járy Cimrmana

Vybrat vhodnou lokalitu je základ úspěchu. Není vůbec vyloučeno, že si otevřete kavárnu na mýtince uprostřed lesa, kam nevede žádná cesta, a budete mít každý den plno. Šance jsou ale poněkud malé. Pojďme si rozebrat základní možnosti a jejich výhody a nevýhody.

Kavárna na vesnici

Kdybychom se vrátili v čase asi do roku 2013/14 a někdo by mi řekl, že bude otevírat kavárnu na vesnici, měla bych o něj vážnou obavu. O pár let později to není nic neobvyklého. Pokud kavárnu otevíráte ve vesnici, kterou dobře znáte, jste ve výhodě. Pokud ne, zodpovězte si několik otázek. Jaké je složení obyvatelstva dané vesnice? Převažují spíše senioři nebo mladí lidé? Jak velká je daná vesnice? Je poblíž větší město? Nachází se na hlavním tahu? Jezdí sem turisté? V osamělé zapadlé vesničce uprostřed ničeho pravděpodobně nedosáhnete takového úspěchu jako ve větší vesnici pár kilometrů od velkoměsta. Výhodou vesnice bude vždy nižší nájemné. Pokud budete dobří, lidé si vás snadno najdou na internetu a vaše kavárna může být hojně navštěvovaná. Kávová turistika je zcela běžným koníčkem. Počítejte ale spíše s tím, že déle potrvá, než se dostanete do povědomí. Co se týče cenové politiky, je možné, že si lidé budou stěžovat, že máte příliš vysoké ceny. Budete muset hledat kompromis. Přidejte do menu jednu věc, která bude oblíbená a zároveň výrazně levnější než ostatní. I za cenu, že vaše marže na této položce bude nízká. Může to být třeba zmrzlina. Spousta lidí bude spokojena s nízkou cenou zmrzliny, takže je tolik neznepokojí, že si za kávu připlatili. Na vesnici se pravděpodobně neobejdete bez auta. Rozmyslete si, od jakých dodavatelů budete kupovat zboží a zda jste ochotni si pro něj jezdit. Pokud si dorty nebudete péct sami, je pro vás reálné je denně dovážet od cukráře?

Výhody

  • nízké nájemné
  • malá nebo žádná konkurence v okolí
  • pravděpodobnost stálé a věrné klientely

Nevýhody

  • menší koncentrace lidí
  • možné problémy se zásobováním
  • hůře se získávají noví hosté a místních je málo
  • vyšší věkový průměr obyvatel vesnice
  • delší rozjezd podnikání
  • možná budete muset držet nižší ceny

Kavárna na malém městě

Sama jsem čtyři roky provozovala kavárnu na menším městě s asi 16 tisíci obyvateli a můžu říci, že jsem příliš nevnímala nevýhody maloměsta. Na menším městě se můžete těšit z nižšího nájemného. Pravděpodobně si budete moci dovolit pronajmout prostory přímo na náměstí. Na malém městě se lidé znají. Jakmile je něco nového, začnou si o tom povídat a to bude hrát ve váš prospěch. Celý rozjezd může trvat trochu déle, ale jakmile lidé zjistí, že se jim u vás líbí, stanou se z nich pravidelní zákazníci. Na malém městě nebudete tolik cítit konkurenci. Často je zde jen jediná kavárna. Další podniky jsou spíše barového nebo cukrárenského typu. Po čase budete mít pocit, že nemáte tolik možností oslovit nové zákazníky, ale vybudovaná klientela je zato velmi silná a stálá.

Výhody

  • nižší nájemné a to i na lukrativnějších místech
  • menší konkurence
  • stálá a věrná klientela

Nevýhody

  • menší koncentrace lidí
  • delší rozjezd podnikání

Kavárna ve velkém městě

Ve velkém městě je výhodou vysoký počet obyvatel a jejich věk. Žije zde velké množství mladých párů a rodin. Starší lidé se naopak vracejí na stáří zpět na vesnici. Lidé ve větších městech jsou zvyklí připlatit si za kvalitu, mají vyšší výplaty, rádi využívají kavárny k práci nebo schůzkám a v poklusu si berou kávu s sebou. Velká města jsou plná firem, škol a sídlišť. Budete si muset připlatit na nájemném. Pokud se rozhodnete provozovat kavárnu ve středu většího města, nájemné bude téměř astronomická částka. Na druhou stranu kolem vás denně proudí davy místních i turistů a jste zkrátka nejvíce po ruce. Pokud se v centru města konají pravidelné akce jako jarmarky nebo koncerty, v takovém období se u vás dveře netrhnou. Když bude vaše kavárna zvenčí vypadat stylově, máte částečně vyhráno. Ve velkých městech na rušných ulicích fungují i podniky, do kterých by pravděpodobně téměř nikdo nepřišel, kdyby byly v odlehlejší lokalitě. Sází na velké množství kolemjdoucích, tolik je netrápí kvalita servisu a služeb. Tyto kavárny často nemají stálou klientelu, která se denně vrací, ale nemusí je to trápit.

Velké firmy naskýtají možnost otevřít si kavárnu přímo v jejich budovách. Zaměstnanci mají mnohdy v práci k dispozici jen kávu z automatu, která se s tou z kavárny nedá srovnat. V odpolední pauze můžete nabízet i obědy či dezerty ke kávě. Pokud se chystáte otevřít kavárnu právě v budově firmy, doporučuji, aby byla dostupná i v době, kdy je firma zavřená a byla viditelná z hlavní ulice. Tak k vám mohou chodit i lidé zvenčí.

Samostatnou kapitolou jsou pak kavárny na sídlišti. Znám takové, které skvěle prosperují (i když mám dojem, že museli uzpůsobit nabídku požadavkům místních) a znám i takové, kterým se na sídlištích nedařilo.

Výhody

  • velké množství potenciálních zákazníků
  • výběr dodavatelů, kteří jsou vám po ruce
  • nemusíte se bát vyšších cen vašich produktů
  • od prvního dne můžete mít plno a začít vydělávat

Nevýhody

  • vysoké nájemné
  • velká konkurence
  • anglicky mluvící personál a menu v angličtině je nutností
  • ve větších městech hrozí problémy s parkováním

About kavovezrno

Jmenuji se Lucie Zábranská a mým velkým koníčkem je káva a kavárničení. Svoji první kavárnu jsem otevřela v roce 2014 v malém městě na Jižní Moravě. Druhou kavárnu jsem začala provozovat o čtyři roky později v Brně. Začínala jsem s nulovými znalosti této oblasti a s půjčkou. Obě kavárny se staly úspěšnými a hojně navštěvovanými. Na mém webu najdete najdete zkušenosti, které jsem nasbírat za několik let v oboru.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *